مکان مناسب حفظ قرآن

مکان مناسب حفظ قرآن

در این مطلب به سوالات زیر پاسخ داده می شود:

مکان مناسب برای حفظ قرآن

در مورد مکان مناسب حفظ قرآن باید چند نکته کلی را مد نظر قرار داد.
اینکه درچه مکان هایی به حفظ بپردازیم که بیشترین بازده را داشته باشد خود مسئله در خور توجهی است و همچنین بررسی مکان هایی که بهتر است در آن مکان حفظ انجام ندهیم.

شرایط بهترین مکان برای حفظ قرآن:

در آن مکان آرامش داشته باشید ؛ شلوغ و پر رفت و آمد نباشد محیط آرام و بی سروصدا از شرایط اولیه حفظ است.

اگردر جایی هستید که تلویزیون یا رادیو روشن است ، چند نفر با هم صحبت می کنند ، و یا سر و صدای بچه ها بلند است ، بهتر است برنامه حفظ را به وقت دیگری موکول کنید.

نور مناسبی داشته باشد.

هوای خوب و تازه داشته باشد.

فضایی که تا حد ممكن خالی از تزئينات و ساده باشد ؛ زرق وبرق های اضافی ، تصاویر متعدد و چیزهایی از این قبیل ممکن است حواس انسان را به جای دیگری معطوف کند.

مثلاً در مورد نماز ، اگر دقت کرده باشید ، بسیاری از چیزهایی که مکروه قلمداد شده است ، عواملی هستند که تمرکز حواس نمازگزار را به هم می زنند. اینکه روبروی عکس ، نماز خواندن مکروه است و یا مقابل درب باز ، نماز نخوانید و نکاتی از این قبیل ، شاید یکی از فلسفه های مکروه بودن این موارد همان بر هم خوردن تمرکز حواس نمازگزار باشد ، برای حفظ قرآن هم (حد اقل برای اینکه بهتر حفظ کنیم) باید تا آنجا که می شود عوامل بر هم زننده ی تمرکز را از بین برد تا حواس انسان فقط به یک موضوع ، که همان حفظ قرآن است معطوف باشد.

همچنین وقتی مکان مناسب حفظ  مشخص شد ، آن مکان نباید تغییر کند ، مگر در شرایطی که آن مکان دیگر محیط مناسبی برای حفظ نباشد ، یا واقعا ازآن خسته شده اید واحتیاج به یک تنوع دارید.

هر قدر مكانی كه حافظ براي فعاليت‌های مرتبط با حفظ (اعم از حفظ جديد، مرور، پرسش و …) اختصاص مي دهد ، ساده‌تر و بي پيرايه‌تر باشد ، به تمركز ذهنی و بازدهی بهتر كار او كمك مي كند.

مکان های نامناسب برای حفظ:

اول: مکان هایی که از لحاظ معنوی برای حفظ قرآن شایسته نمی باشند و خوب نیست انسان در آن مکان ها به حفظ قرآن بپردازد ؛ که واضح است و نیاز به توضیح بیشتری ندارد. همچنین طهارت و پاکیزگی و غصبی نبودن مکان و همچنین لباس حافظ نیز می تواند یکی از عوامل موثرمعنوی ، جهت موفقیت در حفظ قرآن باشد.

دوم: مکان هایی که تمرکز حواس انسان را به هم می زنند. بدیهی است در مکان های شلوغ ، پر سر و صدا، سرد ،  بیش از حد گرم و یا هر مکانی که به نحوی انسان را دچار مشکل کند و تمرکز حواس را به هم بزند ، نمی توان به حفظ قرآن پرداخت.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *