راهکارهای مادی تقویت حافظه

راه های تقویت حافظه

در این مطلب به سوال زیر پاسخ داده می شود:

خوردنی های تقویت کننده حافظه:

1- تأمین نیازهاى طبیعى و فیزیولوژیکى (تغذیه‌ى مناسب ، ورزش ، رعایت بهداشت)

2- مسواک زدن

3- استفاده بیشتر از مواد حاوى گلوکز (مثل خرما ، عسل و شیرینى جات طبیعى)

4- خوردن مواد داراى کلسیم و فسفر و ویتامین‌ها ؛ مانند: لبنیات ، روغن ماهى ، پرتقال ، گوجه فرنگى ،سبوس گندم ، سبزیجات تازه ، هویج ، جگر

5- خوردن صبحانه ؛ بهترین زمانی که مغز می‌تواند غذای کافی به‌دست آورد ، صبح است.

اولویت اصلی برای داشتن مغز و ذهن پویا خوردن صبحانه است. صبح‌ها پیش از ترک منزل فقط به خوردن چای اکتفا نکنید ، با خوردن صبحانه‌ای که حاوی موادقندی ، غلات و چربی‌هاست ، می‌توان عملکرد مغز را در طول روز افزایش داد و دیگر نیازی به دارو برای تقویت حافظه و تمرکز حواس نیست .

6- زنجبیل و زردچوبه

این دو ادویه پر طرفدار از بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه به شمار می‌روند. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف زنجبیل در افراد میانسال باعث می‌شود که در سنین بالاتر دچار بیماری هایی مثل آلزایمر نشوند.

این افراد انعطاف پذیری ذهنی بالاتری نیز خواهند داشت ، زنجبیل همچنین عکس العمل های این افراد را سریع تر خواهد کرد. زردچوبه نیز سرشار از انواع مختلف آنتی اکسیدان هاست ؛ این آنتی اکسیدان ها به بهبود سلول های مغزی و همچنین عملکرد آنها کمک می‌کنند.

7- شکلات تلخ

البته هر شکلاتی برای بدن مفید نیست. اما شکلات‌های تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و خاصیت ضدالتهابی بالایی دارند و در کاهش فشار خون و بهبود گردش خون در مغز و قلب ، نقش مؤثری ایفا می‌کنند.

فراموش نکنید که منظور از شکلات، شکلات‌های متنوع و شیرین موجود در سوپر مارکت‌ها نیست! قانون مفید‌بودن در شکلات‌ها این است: هر چه تلخ‌تر و تیره‌تر باشد ، برای سلامتی مفید‌تر است. در یک کلام می‌گوییم شکلات‌های تلخ و تیره خوراکی ، تقویت حافظه بسیار مفید بی‌نظیری هستند.

8- روغن زیتون خام

این روغن یک غذای واقعی برای مغز و تقویت حافظه است. به‌خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن موسوم به پلی‌فنول ، این ماده‌ی غذایی از بدن در برابر پروتئین‌های سمی معروف به ADDL ، که باعث بیماری آلزایمر می‌شوند، نیز حفاظت می‌کند.

9- گردو

گردو بخورید که گردو ، آلزایمر را از گرد مغز شما دور می‌کند. گردو سرشار از ویتامین E و مواد معدنی است. مصرف مقدار اندکی از آن در روز ، به افزایش سلامت شما کمک می‌کند و عملکرد مغز و حافظه را توسعه می‌بخشد. زمانی که فردی بپرسد که برای تقویت حافظه چه بخوریم اولین چیزی که به ذهن بیشتر افراد می آید مغز گردو است.

10- توت ها

توت و بطور کلی خانواده توت و تمشک ها برای سلامت مغز و بهبود عملکرد آن بسیار مفید هستند. آنتی اکسیدان هایی که در این میوه های خوشمزه وجود دارند موجب تقویت حافظه ما شده و از طرفی به مغز ما کمک می‌کنند تا در مقابل بیماری هایی مثل آلزایمر و یا ورم مغزی مقاومت داشته باشد.

11- ماهی

یکی دیگر از منابع پروتئین ماهی ها هستند. ماهی ها، به خصوص ماهی های چرب مانند سالمون، منبع غنی امگا-3 هستند. این اسید چرب به سلول های مغز ما کمک می‌کند تا آسیب های سطحی خود را ترمیم کنند.

ماهی را به عنوان یک خوراکی تقویت حافظه مصرف کنید تا از ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر جلوگیری کنید. مصرف ماهی همچنین بر روی حافظه کوتاه مدت ما نیز تأثیر مثبتی دارد و افرادی که می خواهند بدانند برای تقویت حافظه کوتاه مدت چه بخوریم میتوان گفت ماهی از جمله مواد غذایی است که تاثیر خوبی بر حافظه کوتاه مدت دارد.

12- کندر

ماده خوراکی است که برای تقویت هوش و حافظه بسیار مفید است.

خوراکی های ضعیف کننده حافظه:

برنج سفید:

اگر خیلی ساده و خلاصه بخواهم در رابطه با این خوراکی‌های ضد تقویت حافظه و هوش صحبت کنم، باید بگویم که شاخص بالای گلوکز در این ماده غذایی باعث شده است که نرخ افسردگی در مصرف کنندگان آن بالا برود. در حقیقت کسانی که از مواد غذایی مثل سیب زمینی ، برنج و پاستا زیاد استفاده می‌کنند، افسردگی خیلی راحت شیوع پیدا می‌کند.

البته ، فراموش نکنید که زمانی این اتفاقات می‌افتد که شما از این خوراکی‌ها بیش از اندازه استفاده کنید. پس سعی کنید که حداکثر یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا در روز داشته باشید و بقیه وعده‌ها را از دسته سبزیجات و پروتئین‌ها قرار دهید.

شکر:

این نوع قند مصنوعی به دو حافظه شما آسیب می‌رساند. هم حافظه کوتاه مدت و هم حافظه بلند مدت شما را ضعیف می‌کند. از این که نوشیدنی‌هایی قندی مثل نوشابه را از رژیم غذایی خود حذف کنید و آب پرتقال را جایگزین آن کنید ، زیاد خوشحال نباشید. همانطور که می‌دانید، آبمیوه‌هایی صنعتی و رستورانی که سرو می‌شوند، معمولاً مقدار شکر زیادی را همراه خود دارند. دلیل این کار هم چیزی نیست جز صرفه اقتصادی. ولی اگر می‌خواهید نوشیدنی سالمی بنوشید، باید خودتان دست به کار بشوید و آبمیوه را از طریق خود میوه به دست بیاورید. این کار هم اطمینان شما از نوشیدنی را بالا می‌برد و هم سلامت شما را تضمین می‌کند.

فست فودها:

کسانی که اکثر وعده‌های غذایی خود را از دسته فست فودها اتنخاب می‌کنند ، کربوهیدرات بیشتری را به بدن خودشان می‌دهند و همین عامل باعث می‌شود که احساس تنبلی بیشتری کنند. معمولاً ذهن آن‌ها نمی‌تواند به خوبی کار کند و بیشتر اوقات عصبانی هستند. کربوهیدرات بیش از اندازه، باعث چاقی آن‌ها می‌شود و این چاقی ، علاقه به تحرک را در آن‌ها کاهش می‌دهد ، همین که شما احساس تنبلی و از کار افتادگی را داشته باشید ، ذهنتان نمی‌تواند به درستی کار کند و در نهایت حافظه شما به خوبی یاری نخواهد کرد. پس بهتر است که غذای بهتری را در رژیم غذایی برای تقویت حافظه خود قرار بدهید.

سایر راهکارهای تقویت حافظه:

1- تمرین و تکرار مطالب

2- رعایت توصیه‌های روان‌شناسان:

روان‌شناسان گفته‌اند: با استفاده از راه‌کارهاى زیر می‌توان به تقویت حافظه پرداخت:

کمک از روش بسط معنایی برای تقویت حافظه:

اگر معنای چیزها را بیشتر بسط دهید ، می‌توانید آن‌ها را بهتر به خاطر بیاورید. بسط دادن به این معنا است که هر چقدر پیوندهای بیشتری بین چیزها ایجاد کنید ، تعداد راه‌های بازیابی نیز افزایش می‌‌یابد. به خاطر بسپارید که برای بسط دادن مطلب می‌توانید سوال‌های متفاوتی برای خودتان مطرح کنید و به آن‌ها پاسخ دهید.

سازمان‌دهی در تقویت حافظه:

روش سازمان‌دهی به دلیل افزایش کارایی پیگردی در حافظه ، می‌تواند بازیابی را بهبود ببخشد. لازمه این کار این است که اطلاعات را سازمان‌دهی کنید ؛ به‌طوری که با مشخص کردن مطالب فصلی درسی که باید یاد بگیرید و توجه به عنوان و سرفصل ، چارچوب کلی مطلب را ترسیم و سازمان‌دهی کنید تا از تاثیرات قوی آن بر تقویت حافظه برای درس خواندن بهره ببرید.

تمرین بازیابی در تقویت حافظه:

این روش به شکل تمرین بازیابی انجام می‌‌گیرد و شما می‌توانید درباره مطلب یادگیری از خودتان سوالاتی بپرسید ، سپس قسمت‌های مشخصی را که یادگیری آن‌ها در دور اول مشکل بودند ، دوباره بخوانید تا آن را بهتر درک کنید.

روش قطعه قطعه کردن مطالب برای تقویت حافظه:

گنجایش حافظه کوتاه‌مدت بین 5 تا 9 قطعه است. برای مثال نگهداری عدد 137413691399 در حافظه کوتاه‌مدت غیر‌ممکن است؛ در حالی که نگهداری 1399–1369–1374 در حافظه کوتاه مدت خیلی آسان‌تر است.

رمزگردانی تصویری از راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن :

می‌توان بین موضوعات نامربوط ، ارتباطات معناداری به وجود آورد و آن را به تصویری ذهنی تبدیل کرد ؛ برای مثال فردی برای به خاطر سپردن اسم رمز شب که عبارت بود از کلاغ-گوجه-باران ، این رابطه و این تصویر ذهنی را برقرار کرد: کلاغ در زیر باران گوجه خورد(به همراه تصویرسازی).

همچنین می‌توانید اطلاعات جدید را با چیزی که از قبل می‌دانستید ارتباط دهید ؛ برای مثال وقتی که شما نام یک نوع غذای جدید را یاد می‌گیرید ، به غذای مشابه آن فکر کنید.

ژرف‌نگاری معانی، برای تقویت حافظه:

اگر موضوعات را عمیق‌تر بررسی کنید ، در حافظه بهتر خواهند ماند. برای این کار می‌توانید از پیدا کردن رابطه معنی‌دار بین مطالب کمک بگیرید.

طبقه‌بندی مطالب به‌منظور تقویت حافظه برای درس خواندن:

منظم بودن و طبقه‌بندی موضوعات در حافظه ، بازیابی و یادآوری آن‌ها را آسان می‌کند.

استفاده از روش پس ختام:

از بهترین و معروف‌ترین روش‌های تقویت حافظه برای درس خواندن ، این روش است. نام این روش از حروف اول 6 کلمه آمده است:

1-پیش‌خوانی  2-سوال کردن  3-خواندن  4-تفکر  5-از حفظ گفتن  6-مرور و تکرار

استراحت برای جلوگیری از تداخل:

به‌منظور عدم‌تداخل مطالب خوانده‌شده در یکدیگر، بهتر است مطالب با فاصله زمانی و پس از استراحت مطالعه شوند. استراحت کردن باعث می‌شود که تداخل مطالب به مقدار زیادی کاهش پیدا کند و یادگیری و یادآوری را تقویت می‌کند.

آرام‌سازی:

هیجان‌ها و تفکرات منفی مثل ترس، غم، اندوه و… دستیابی انسان به اطلاعات موجود در حافظه را دشوار می‌کند.

تفکر و تعمق برای بالا بردن حافظه فعال:

شما روزانه از حافظه فعال خود استفاده می‌کنید ؛ بنابراین اگر قوی‌تر باشد ، زندگی روزانه را خیلی آسان‌تر می‌کند. در اکثر افراد این حافظه به‌طور متوسط حداکثر 7 مورد را می‌تواند در خود حفظ کند.

اگر شما از ظرفیت حداکثری حافظه خود بهره نمی‌برید، مدیتیشن به شما در تقویت حافظه کمک می‌کند. در زمان مدیتیشن مغز در پردازش کردن اطلاعات مثل حالت عادی فعال نیست ؛ در نتیجه در طول این زمان استراحت کوتاهی به مغز داده می‌شود که ذهن خودتان را خالی کنید و باعث می‌شود که استرس کم‌تری را احساس کنید و چیزهای بیشتری را به یاد آورید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *