حفظ و مرور مشابهات

حفظ و مرور مشابهات

در این نوشته به سوال زیر پاسخ می دهیم

در هنگام حفظ آیات مشابه در قرآن کریم باید دقت زیادی به خرج دهید و سپس در مرور آن آیات ، تلاش کنید آنها را در ذهن خود ساختارمند و نشانه گذاری کنید تا هیچ وقت دچار اشتباه نشوید. در اینجا 9 روش جهت حفظ و مرور مشابهات خدمت شما ارائه می کنیم:

نباید ذهن را بیش از حد به ایجاد علامت و رمزگذاری مشغول کرد ، به گونه ای که از حد اعتدال خارج شود. همچنین لازم است از قرار دادن رمزهای بی حاصل و خلاف شان قرآن پرهیز شود.

تاکید برآیه های مشابه درمباحثه ، حضور درمسابقات و آزمون ها ، شرکت در جلسات حفظ و پرسش و پاسخ در تثبیت مشابهات تاثیر گذار است.

مراجعه به تفسیر ، مطالعه شان نزول آیات و دقت در موضوع و پیام آنها ، نقش موثری در تشخیص و یاد آوری مشابهات دارد و تا حدود زیادی از اشتباه حافظان پیشگیری می کند.

برای ثبت آیه هایی که عینا تکرار شده اند و هیچ تفاوتی با هم ندارند ، مانند آیه 47 و 122 بقره ، موقعیت و جایگاه آنها به خاطر سپرده شود.

تطبیق آیات مشابه بایکدیگر ، یادداشت موارد تشابه و تفاوت آنها ،  و مرور این یادداشت ها هر چند وقت یکبار در تسلط بر آیات موثر خواهد بود.

از نوشتن مشابهات در حاشیه و صفحات قرآن پرهیز شود و فقط درصورت اضطرار به نوشتن آدرس مواد ضروری اکتفا گردد و بعد از تسلط کامل ، آنچه نوشته شده پاک شود.

همه ی موارد شبیه هم نیاز به بررسی و علامت گذاری ندارند. فقط آیه های مشابهی که حافظ درآنها دچار اشکال می شود ، مورد تاکید خاص و ویژه قرار می گیرند تا از تسلط براصل آیات و سایر محفوظات باز نماند.

استفاده از کتاب معجم المفهرس می تواند در یافتن آدرس و جایگاه آیات مشابه به حافظ کمک کند. همچنین از آنجا که دراین کتاب ها بسیاری از آیه های مشابه درکنار هم و به ترتیب سوره ها نگاشته شده اند ، می تواند کمکی برای حافظ در تسلط هر چه بیشتر برآیات مشابه باشد.

حافظان می توانند با خلاقیت و نوآوری ، راهکارهای متنوع و جدیدی مطابق ذوق و سلیقه ی خود در شباهت ها ایجاد نمایند.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *