انواع حافظه و راه های تقویت آن

انواع حافظه و راه تقویت حافظه اصلی

در این مطلب به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

انواع حافظه کدام است؟

در این مطلب سعی کردیم انواع حافظه را بیان کنیم تا بتوانیم با شناخت آنها به راحتی از آن ها استفاده کنیم. مطمئناً شناخت بهتر انواع حافظه کمک بسیار خوبی به ما می‌کند تا بدانیم که حافظه برتر ما کدام است و بتوانیم از آن استفاده بهتری داشته باشیم. برای حافظه از لحاظ زمانی و زیستی تقسیم بندی های گوناگونی وجود دارد.

حافظه بلند مدت و کوتاه مدت:

حافظه کوتاه مدت که حافظه‌ی اصلی یا فعال نامیده می‌شود ، حافظه‌ای است که در مدت 30 ثانیه تا چند روز تولید می‌شود. از آن جایی‌ که حافظه کوتاه مدت باید در مدت زمان کمتری به خاطر آورده شود ، توانایی مغز برای ذخیره‌ی این نوع حافظه محدودتر است.

حافظه کوتاه مدت و حافظه بلندمدت در نقاط متفاوتی از مغز ایجاد می‌شوند. حافظه کوتاه مدت در لوب پیشانی قشر مغز ایجاد می‌شود ، درحالی‌که حافظه بلندمدت در هیپوکامپ ایجاد و برای ذخیره‌ی همیشگی ، به قسمت‌هایی از مغز منتقل می‌شود که مربوط به زبان و ادراک هستند.

برای فعال نگه‌داشتن حافظه کوتاه مدت ، فرایند یادگیری باید دائماً تکرار شود و اگر اطلاعات فوراً در مغز پردازش و تکرار نشوند ، به‌ سرعت از خاطر محو می‌شوند. امّا در حافظه‌ بلندمدت اطلاعات به‌صورت دائمی ثبت می‌شوند و توانایی فرد برای به‌خاطر آوردن آن ها به سرنخ‌های مختلف بستگی دارد.

در حفظ قرآن از دو نوع حافظه استفاده می کنیم

1- حافظه اصلی

2- حافظه کمکی

راه های تقویت حافظه اصلی:

1- خواندن دعاهایی که برای تقویت حافظه مؤثر است ؛

سبحان من لایعتدى على اهل مملکته، سبحان من لایأخذ اهل الارض بألوان العذاب، سبحان الرؤوف الرحیم، اللهم اجعل لى فى قلبى نورا و بصرا و فهما و علما انک على کل شى‏ء قدیر

2- خواندن قرآن به خصوص آیة‏الکرسى

3- کاهش اضطراب و کسب آرامش به ویژه هنگام مطالعه

4- کاهش اشتغالات ذهنى

5- دعای در هنگام مطالعه ؛

اللهم اخرجنى من ظلمات الوهم و اکرمنى بنور الفهم اللّهم افتح علینا ابواب رحمتک و انشر علینا خزائن علومک برحمتک یا ارحم الراحمین

6- هر روز بعد از نماز صبح پیش از آن‌که صحبت کند بگوید:

یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ فَلَا یَفُوتُ شَیْئاً عِلْمُهُ وَ لَا یَئُودُه

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *